De kracht van een marketing dashboard: Sturen op strategie

Nu bedrijven toegang hebben tot veel meer data en het bovendien steeds eenvoudiger wordt om data te visualiseren, is het cruciaal dat marketeers begrijpen wat ze moeten opnemen in een marketing dashboard en waarom.


Een marketing dashboard gebruik je om te sturen op strategische doelen. Dit betekent dat een dashboard altijd aan twee eisen moet voldoen:


1. Het dashboard moet in één oogopslag laten zien waar je staat ten opzichte van je doelen.
2. Het dashboard moet je inzichten geven die je helpen om resultaten te verbeteren.


Dit laatste kan alleen als je een meetmodel hebt waarbij doelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau met elkaar verbonden zijn. Heb je nog geen doelen vastgesteld of heb je nog geen meetmodel? Dan heeft het nog weinig zin om een marketing dashboard te maken.

 

Voordat je begint


Dit zijn belangrijke uitgangspunten die nogal eens vergeten worden. Het gevolg? Veel tijd en moeite gaat verloren aan het maken van dashboards die (1) door niemand gebruikt worden, of (2) die gebruikt worden voor rapportage doeleinden in plaats van om te sturen op doelen.


Jammer van je tijd. Je ziet tegenwoordig steeds meer bedrijven en diensten waarbij standaard dashboards aangeboden worden. Het is natuurlijk leuk om te zien wat er gebeurt binnen de verschillende marketingkanalen, maar het helpt je niet om je marketingresultaten te verbeteren.

 

Hoe maak je een marketing dashboard?


Om te kunnen sturen op resultaat moet je beginnen bij het einddoel. Vaak is dit een omzet- of winstdoelstelling, al dan niet aangevuld met een target op klanttevredenheid of NPS. Vervolgens maak je inzichtelijk welke strategieën en programma’s ervoor moeten zorgen dat deze doelstellingen worden behaald. Op het laagste niveau kom je pas de campagne- en kanaalresultaten tegen. Deze zijn meestal ook het eenvoudigst om te meten.

 Marketing Dashboard

Dashboarding tool of self-service BI?


Bij het selecteren van een dashboarding tool is het belangrijk dat je nadenkt over wie de eindgebruikers van het dashboard zijn en wat ze ermee moeten kunnen. Overweeg je een goedkopere dashboarding tool zoals Cyfe of Klipfolio? Bedenk dan dat deze vooral geschikt zijn om veel databronnen te koppelen en voortgang ten opzichte van doelen inzichtelijk te maken. Moeten gebruikers zelf data kunnen analyseren? Kies dan eerder voor Tableau, Qlik Sense of Power BI.

Adwin Gerritsen
Adwin is an experienced marketing technology consultant. Based in Amsterdam, he has worked for companies (B2B and B2C) in different industries (a.o. financial services, telecommunications, IT, retail, automotive, energy and utilities) and in different countries.
Recent Posts

Start typing and press Enter to search