Gaan marketing bots de wereld veranderen? Dit zijn de ontwikkelingen.

2016 was het jaar van de marketing bots. Facebook, Google, Apple, Microsoft, Slack…ze zetten er zwaar op in. Dat de heetste marketingtrend van dit moment in de kinderschoenen staat, blijkt wel uit het feit dat veel bots nog in ‘beta’ zijn.

Er wordt volop geëxperimenteerd en dus zijn er ook kinderziektes. Een beroemd voorbeeld hiervan is Tay, de robot van Microsoft die als een tiener moest communiceren maar al gauw veranderde in een neonazi. Marketing bots gaan een grote impact hebben op de manier waarop organisaties marketing organiseren. Daar zijn de experts het inmiddels over eens. De grote vraag is alleen: hoe?

Wat is een bot en waarom zijn ze relevant voor marketing?

Simpel gezegd is een bot een stuk software dat handelt alsof het een persoon is. Bots automatiseren herhalende taken en ze kunnen mensen ondersteunen in hun zoektocht naar informatie. Slimme marketing bots leren daarbij van hun interactie met mensen.

De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn bots die je de weersverwachting kunnen vertellen, bots die je helpen bij het boeken van vluchten of het kopen van schoenen en als je het even niet meer weet kun je Elon Musk of Eric Cartman bots om advies vragen.

Marketing bots: extern en intern

Voor marketing kunnen bots zowel extern (‘customer oriented’) als intern (‘business oriented’) een belangrijke rol spelen. Bij de ‘customer oriented’ bots gaat het op dit moment vooral om bots die geïntegreerd zijn met chatservices zoals Facebook Messenger en Telegram. Klanten kunnen de bot aanroepen om informatie op te vragen of producten te bestellen. De ‘business oriented’ bots helpen organisaties om slimmer en sneller te werken en hebben bijvoorbeeld een integratie met Slack.

Customer oriented marketing bots

Het meest voor de hand liggende voorbeeld hier is het vervangen van een deel van de klantenservice door een bot. Hierbij zou je veel gestelde vragen door een bot kunnen laten beantwoorden en zodra de bot het niet meer weet, kan hij de vraag aan een medewerker overdragen.

Marketing bots kunnen ook ingezet worden om meer bereik te creëren of om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Zo noemt Adweek het voorbeeld van ‘Poncho the weather cat’.

poncho

Je kunt Poncho vragen stellen over het weer via Facebook Messenger. Je krijgt vervolgens een humoristisch antwoord terug met daarin verwerkt de actuele weersverwachting. Op deze manier kun je met een ‘saaie dienst’ als het weerbericht opeens een nieuwe doelgroep bereiken.

Een andere manier om marketing bots in te zetten, is ter vervanging van automatische e-mails of zelfs als alternatief voor het hele e-commerce oriëntatie- en bestelproces. In dit laatste geval vraag je de bot bijvoorbeeld of er blauwe jassen in maat M beschikbaar zijn en hij stuurt je een overzicht van de collectie inclusief de mogelijkheid om direct te bestellen.

Bots zullen dus ook een grote impact hebben op de manier waarop je marketing automation in je bedrijf inzet. Om nog maar niet te beginnen over de customer journey.

Business oriented marketing bots

Marketing bots voor ‘intern gebruik’ helpen marketeers bij het verbeteren van marketing. Sommige van deze bots besparen vooral tijd door automatisch alerts en updates vanuit marketing platforms te versturen. Maar er zijn ook voorbeelden van bots die helpen bij het vergroten van je bereik.
Dit zou uiteindelijk impact kunnen hebben op bijvoorbeeld de rol van marketing analist. Het analyseren kan geautomatiseerd worden, maar voor de bots zelf zullen beheer- en verbeterprocessen nodig zijn.

De top 3 marketing bots: business oriented

Wil je weten wat de top 3 marketing bots voor intern gebruik zijn? Vraag het dan aan de ‘huisbot’.

ask_vil

Stay up to date and subscribe to the newsletter!

Start typing and press Enter to search