Van leadgeneratie tot heractivatie. Zo haal je alles uit marketing automation

Marketing automation is een belangrijk onderdeel van de commerciële strategie van bedrijven in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt.

Hier zijn twee redenen voor:
1. Met marketing automation kunnen zich herhalende marketingprocessen worden geautomatiseerd;
2. Dankzij slimme software kunnen bedrijven hun klanten eenvoudig op het juiste moment bedienen met relevante en gepersonaliseerde inhoud.

Aanvankelijk werd marketing automation vooral door grote bedrijven ingezet. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer slimme en gunstig geprijsde oplossingen op de markt gekomen waardoor marketing automation toegankelijk is geworden voor middelgrote en kleinere MKB-bedrijven.

Onbenut potentieel

Veel bedrijven gebruiken marketing automation vooral voor leadgeneratie campagnes. Dat is jammer want hiermee haal je niet voldoende uit het systeem. Leadgeneratie processen kunnen per campagne verschillen en marketing automation is juist bedoeld om de terugkerende marketingprocessen te automatiseren.

Marketeers kunnen veel meer waarde halen uit marketing automation door het systeem in te zetten als drijvende kracht achter de hele customer journey. Om een beeld te geven, dit is een overzicht van marketingprocessen die bij veel bedrijven geautomatiseerd kunnen worden:
• Leadgeneratie
• Lead nurturing
• Sales enablement
• Onboarding
• Retentie
• Upselling
• Cross-selling
• Loyaliteit
• Heractivering

Naast de bovenstaande processen heb je natuurlijk nog specifieke processen zoals het ‘abandoned cart’ proces voor webshops en service berichten.

Tags en triggers: de toekomst is open

Om marketing automation effectief over de hele customer journey in te kunnen zetten, is het belangrijk dat je een systeem gebruikt waarmee je de contacten in je database eenvoudig tags mee kunt geven. Tags kun je namelijk gebruiken als segmentatiecriteria maar ook als trigger om geautomatiseerde processen mee te activeren.

Moderne marketing automation systemen kunnen daarnaast eenvoudig integreren met andere (online) applicaties. Dit zorgt ervoor dat je ook tags en triggers kunt gebruiken die door andere applicaties geactiveerd worden. (Bijvoorbeeld: Verstuur een automatische betalingsherinnering per e-mail zodra een klant na 30 dagen nog niet heeft betaald).

Traditionele marketing automation systemen die deze ‘openheid’ niet snel genoeg omarmen, krijgen het de komende jaren moeilijk. Je ziet nu al dat de gebruikerstevredenheid van de gevestigde namen snel afneemt, terwijl nieuwe spelers op de markt juist hard groeien.

Mocht je op het punt staan om marketing automation in te zetten of mocht je overwegen om over te stappen naar een nieuw systeem, zorg er dan voor dat je de flexibiliteit en openheid van het platform als één van de belangrijkste selectiecriteria opneemt. Zo weet je zeker dat je een systeem hebt waar je jaren mee vooruit kunt en dat je kunt gebruiken in alle fasen van de customer journey.

Stay up to date and subscribe to the newsletter!

Start typing and press Enter to search