Veel marketeers van middelgrote organisaties zijn op zoek naar manieren om resultaten van marketing activiteiten inzichtelijk te maken en de toegevoegde waarde van marketing voor de organisatie aan te tonen. Marketing dashboards waarmee informatie uit verschillende databronnen zoals Google Analytics, CRM, marketing automation, e-mail systemen en social media platforms gecombineerd kunnen worden biedt vaak uitkomst. Maar hoe begin je nu met dashboarding en hoe kies de juiste tool?
De bekende BI en datavisualisatie oplossingen zoals Birst, DOMO, Qlikview en Tableau bieden uitgebreide mogelijkheden om data uit verschillende bronnen te bewerken en te combineren. Het nadeel is natuurlijk dat een dergelijke oplossing al gauw veel geld kan kosten. En daar zitten de meeste marketeers in het MKB niet op te wachten. Vooral niet als je graag op korte termijn resultaten wilt kunnen laten zien.
Aan het andere eind van het spectrum bevinden zich de ‘low cost’ tools die zich vooral op dashboarding richten. Hier vind je aanbieders zoals Cyfe, Datahero, Microsoft Power BI, Klipfolio en Geckoboard. De kosten voor dit type oplossing zijn vaak ongeveer enkele tientjes per maand. Makkelijk instappen dus. Maar voordat je begint, waar moet je op letten?
Voorbeeld: Microsoft Power BI
1. Connectors
De meeste dashboarding tools hebben connectors met applicaties zoals Google Analytics, Salesforce en Twitter. Dit betekent dat je met alleen je inlognaam en wachtwoord vanuit de dashboarding tool verbinding maakt met deze applicaties en daarmee toegang krijgt tot de data. Deze data kun je weergeven met behulp van grafieken en tabellen. Een dashboard stel je vervolgens samen door de verschillende grafieken bij elkaar te brengen in een tabblad. Voordat je een tool kiest is het verstandig te achterhalen in hoeverre integratie met de verschillende applicaties die je binnen je organisatie gebruikt mogelijk is.
Voorbeeld: DataHero
2. Dataformaten
Data worden door applicaties beschikbaar gesteld in verschillende formaten. De meest voorkomende formaten zijn Json en XML. Daarnaast wil je wellicht ook data uit Excel bestanden, csv files of databases binnen je organisatie gebruiken voor de marketing dashboards. Het is daarom belangrijk te achterhalen hoe dashboarding tools met de verschillende formaten en databronnen omgaan.
Voorbeeld: Klipfolio
3. Flexibiliteit
Persoonlijk vind ik het prettig om zo flexibel mogelijk te zijn in de manier waarop je data in je dashboard weergeeft. Standaard dashboards zijn zelden een goed idee. Het gaat immers om je eigen marketingstrategie en de doelen die daarbij horen. De manier waarop je met marketing metrics en targets omgaat is dan ook uniek voor jouw situatie.
Sommige dashboarding tools genereren automatisch grafieken zodra je een databron aansluit of ze geven enkele opties om de data weer te geven. Ik hou hier dus niet zo van en wil graag zelf de ruwe data en grafieken nog enigszins kunnen bewerken binnen de tool. Hierbij gaat het om praktische zaken zoals zelf assen indelen, targets weergeven, labels benoemen en selectiemogelijkheden (zoals drop-down lists) opnemen.
Daarnaast is natuurlijk design belangrijk. Je wilt dat je dashboard er mooi uitziet en dat de informatie helder wordt weergegeven.
Voorbeeld: Cyfe
Heb je vragen over marketing dashboards of wil je sparren over welke marketing metrics en KPI’s belangrijk zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact op.